Fonds AT-KLA 571 - Nachlass Klimann, Thomas

Identity area

Reference code

AT AT-KLA 571

Title

Nachlass Klimann, Thomas

Date(s)

  • 1894 - 1942 (Creation)

Level of description

Fonds

Extent and medium

0,5 lfm; 2 Archivkartons, 1 Faszikel

Context area

Name of creator

Klimann, Thomas

Biographical history

Archival history

Der Nachlass von Oberst Klimann wurde dem KLA am 18.4.1967 von dessen Tochter, Frau Rita Eckl, Klagenfurt, übergeben.

Immediate source of acquisition or transfer

Eckl, Rita

Content and structure area

Scope and content

Thomas Rudolf Klimann wurde am 06.09.1876 in Klagenfurt geboren und verstarb am 25.10.1942 in Klagenfurt. 1894 kam er als Einjährig-Freiwilliger zum Infanterieregiment 17 in Klagenfurt; er wurde 1918 Major und blieb bis 1921 Berufsoffizier; er nahm am Kärntner Abwehrkampf teil und war 1919/20 Stellvertreter des Landesbefehlshabers, dann Gründer und als Landesleiter Organisator des Kärntner Heimatschutzverbandes, 1923-30 Abgeordneter zum Nationalrat (großdeutsche Volkspartei), 1932-34 Bundesrat, 1919-1942 Generalsekretär des Kärntner Industriellenverbandes. Er wirkte auch als Mitglied der Interparlamentarischen Union.

Persönl. Dokumente, Fotoalben (1. Weltkrieg, italienische Front, Infanterieregiment 17 in Rußland und Italien, Heimatschutz), Unterlagen zur Abgeordnetentätigkeit, verschiedene Artikel über Oberst Klimann

Appraisal, destruction and scheduling

Accruals

System of arrangement

Conditions of access and use area

Conditions governing access

frei zugänglich

Conditions governing reproduction

Reprografien können vom KLA angefertigt werden gemäß Kärntner Landesarchivgesetz § 15.

Language of material

Script of material

Language and script notes

Physical characteristics and technical requirements

Allied materials area

Existence and location of originals

Existence and location of copies

Related units of description

Related descriptions

Publication note

Zur Biographie vgl. Christian Kleinwaechter, Friedrich F. G. Kleinwaechter (1877-1959), in: Neue Österreichische Biographie 15 (1963), 166-170

Notes area

Alternative identifier(s)

Access points

Place access points

Name access points

Description control area

Description identifier

Institution identifier

Rules and/or conventions used

Status

Final

Level of detail

Full

Dates of creation revision deletion

02-21-2015

Language(s)

  • Енглески
  • Немачки

Script(s)

Archivist's note

Andrea Buchner, UOB

Accession area

Related people and organizations

Related places